Isnin, 6 April 2009

Aku dan Disleksia


Alkisah di suatu hari. "kecik2 mak tengok kaklong ni bijak, lincah sini-sana ajar sume dapat, tapi sekarang dah darjah dua rupenya kaklong x bleh baca lagi!!! ya tuhan mcm mana bleh jd mcm ni?". Bermula dari saat itu, setiap hari mak train siti baca dengan memegang sebatang rotan yg kebiasaanya disorok oleh kami 3 beradik(opss). Hampir 2 bulan lebih rutin siti selepas pulang dari sekolah agama ialah membaca buku. Sehinggalah siti boleh membaca, baru lah rutin itu dikurangkan dan akhirnya dimansuhkan.

Semasa diploma siti terbaca artikel di internet tentang Disleksia, kebanyakan tanda2nya ada pada siti. Rupanya bukan siti seorang yang mengalami kesulitan sedemikian, ramai lagi individu di luar sana yang mengalami masalah yang sama.Di negara barat kebanyakan pengkaji telah mencari jalan alternatif utk membantu kanak2 yang mengalami masalah ini, diantaranya melatih guru2 (pakar) cara dan kaedah pembelajaran yang khusus dan kebiasaanya guru2 akan memberi perhatian (seorang guru dan murid ) dalam satu masa . Siti memahami perasaan mereka2 yg mengalami nasib yang sama , kami memerlukan masa untuk memahami sesuatu.

Walaupun masalah ini semakin berkurangan, siti masih lagi mengalmi kesulitan dalam mengeja, membaca dan bertutur.. hehe so faham2 la ye kalau terdapat kesalahan dalam ejaan penulisan dlm blog ini.


From wikipedia :

Disleksia bukannya satu penyakit , tetapi merupakan salah satu gangguan dalam pembelajaran yang biasanya dialami oleh kanak-kanak. Lazimnya, masalah pembelajaran yang dihadapi adalah seperti membaca, menulis, mengeja, dan kemahiran mengira..Secara kesimpulannya, disleksia bermakna menderita kesukaran berhubungan dengan kata atau simbol-simbol tulisan.

1 ulasan:

Gadis.. berkata...

aku ingat kan tadi ko dengan pakwe baru la...
la.. aku pun x tau ape tu. thanks bagi info, siti bagila resepi choclat yang ko buat tu kat aku........huhuhuh