Khamis, 21 April 2011

TELCO POS @POS MALAYSIA?

In my Opinion para peniaga Online pasti lebih selesa dan gemar guna khidmat Telco Poslaju berbanding POSMALAYSIA , sebab tak ramai orang dan banyak perkhidmatan len yang memudah kan kerja. Contoh kalau siti Pos barang, boleh bayar sekali bil telefon ,broadband, Streamyx, beli topup,boleh photostat ic & boleh jugak faks surat. Sambil bungkus parcel boleh gak beli Air Milo dua kotak sambil cuci mata tegok barang-barang yang boleh di shopping kat sini. Selain tu Sebelah Poslaju ni ada ATM, so kalau short duit bila-bila masa je den boleh gie cucuk jop . Tambah pula dapat jumpe ramai lagi peniaga-peniaga lain yang seangkatan.

Selalunya kami ambil masa 1-2 jam untuk selesai membungkus semua parcel customer, bergantung pada jumlah barang .

Yang paling penting Servise berganda lebih baik dari pergi Pejabat POS, dah lah muke pun macam nak mintak penampo gamaknye tak ikhlas nak wat kerja, barang kite dia campak-campak je. Dah tu nak bungkus barang pun kena tunggu turn baru dapat plastik (kalau barang 1-2 xpe la jugak cik kak oii , ni sampai 30 bungkus xkan tak bleh consider kot?) . Nak mintak borang POSLAJU pun kena catu (dah rasa macam zaman komunis dah ni), dah la tu kerjanya asik salah hantar barang customer memanjang , yang lagi bes dia dah salah dia marah kite pulak tu ** huhu Emo tul aku ** walau pun ada gak worker yang okey sebenarnya, berdedikasi & peramah tapi in my experience la jumpe yang type cam ni.Sabo je la.

Lagi pun memang tak selesa sangat pos kat Pos office sebab orang ramai, kaunter pulak bukak 1 atau 2 je. Sekali siti kuar barang 2 beg beso! hoh amik ko .. orang yang nak bayar bil@nak pos satu barang dah duk pandang semacam lor haha peduli ape den eh kesian la pulak lagi-lagi bila yang tunggu tu berbaris panjang cam dak darjah satu nak masuk kelas , ada lak senior citizen ,teringat pulok kat bapak den.'tak sampai hati'.

EN. Nazim yang so so so _ _ _ _ la , Sanggup tolong siti Pos barang jap, walaupun rushing nak pergi kerja time ni.

Akak Mimie yang sangat baik :) gila pantas wat kerja. Tu salah satu fakto kenapa Siti sanggup datang jauh untuk Pos barang customer. Layanan terbaik, first class, setakat ni tak pernah silap hantar.

Senang hati semua barang dah siap bungkus, Tips untuk peniaga online : pembungkusan parcel customer adalah proses yang perlu extra care , sebab kalau salah hantar memang la sangat problem nanti tau . So kena la wat sesuatu supaya meminimum kan kesilapan cam tanda dengan nombor/simbol/sticker ke kan.. ala korang lagi advance bab-bab ni :)

Perlukan sesuatu yang menggembirakan hati sebelum mula berkerja :) Cool-blog Yam !! love it.


Conclusion untuk entry ni. Sebab tu Dresskami hantar seminggu sekali je Sebab reason-reason kat atas

6 ulasan:

ain fathihah berkata...

menarik. siti perlu kerap lg tulis entri psl pengalaman jd peniaga online. hehe

Siti berkata...

Thanx a lot Ain :) insyallah kalau ada yg menarik akan di share .. ^_^

Tupperwareku berkata...

nak tanya..kalo brg besar2 pun bleh ke??tak pernah guna telco pos..harga plak mcm ne??murah ke??tq help me..

Siti berkata...

owh boleh je, cuma kena bungkus elok dulu, sebab plastik yang besar pun xbesar sgt. HArga ikut berat barang :)

anon berkata...

cik adik manis..xelok pkai cincin kt jari telunjuk..mcm org yahudi..rasullulah menyuruh umatnya memakai cincin di jari manis sahaja..wallahualam..

Mimie berkata...

sob...sob...terharu kak mimie bc entry ni... nasib baik cun hari tu... hahahah!