Isnin, 9 Mac 2009

Bas oh Bas



Setiap kali ingin pulang semula ke Segamat dari rumah beginilah perasaan yg siti rasa sayu,layu,kuyu huhu...”owh aku akan merindui semua emak,ebak,adik2,org trsayang,Kure-kure,rumah,astro owhhh selamat tinggal semua.Jaga diri baik2”.Beginilah sejak berjauhan dari family utk menuntut ilmu, masa awal2 dulu ada jugak lah homesick .. siti jarang balik rumah sbb agak jauh .

Sebenarnya banyak kebaikkan belajar jauh-jauh ni. Selain berdikari kita akan menjadi lebih matang,berani dan lebih tarbuka. Bagi yang jarang naik pengankutan awam (Bas,train) inilah masanya utk kita berlajar. Pada awalnya memang lah bnyak yg merungsingkan dan menggerunkan kerana kita x biasa, ttp ia akan menjadi mudah apabila sudah membiasakan diri.

Siti akui sendiri, awal2 dulu siti kekok nak naik bas,apatah lagi naik seorang diri, cerita2 orang ramai ttg ramai penyeluk saku , pencuri, dan penculik di Pudu juga menambahkan ketakutan di hati ini. Tetapi kita harus beranikan diri, kalau takut je sampai bila2 pun x jadi ape, malah merugikan diri.

Hari ini siti dan adik (angah berlajar di tangkak) pulang ke Segamat menaiki bas SE Super dari terminal bas Klang Sentral. Bas ini mengambil penumpang dari Klang,S.Alam dan Pudu menjadikan perjalanan yang sepatutnya mengambil masa 3jam 45min menjadi 5 jam ( huhu mungkin pemandu ini terlalu berhati2).Memang lah pepatah mengatakan” biar lambat asal selamat”, tetapi kalau terlampau lambat sangat pun susah jaugak. Apa pun siti selamat sampai kedestinasi. Alhamdulilah.

0 ulasan: