Sabtu, 7 Mac 2009

Memasak itu satu seni


Memasak? Haha hobi baru ke?.. kalau dulu semasa sekolah siti sangat jarang memasak, menu yg siti tahu hanyalah limit kepada (nasi goreng,telur goreng, masak nasi dan masak air hehehe). Bermula mengambil pelajaran ERT di SMK Pasir Gudang 1, siti cube2 masuk pertandingan memasak bersama best friends kerana diajak oleh guru feveret kami. Haha surprise2 dapat tempat pertama dan melayakakan siti mewakili sekolah dalam pertandingan memasak anjuran meggi.Mmg seronok pengalaman masa tu, dapat pulak cikgu Zaleha yg berdidikasi dan bersemangat tinggi, kami Berjaya meraih tempat ke3 diperingat daerah.

Pengalam pertama membawa siti dan rakan (hidayati ) utk memasuki pertandingan memasak terbuka di Pasir Gudang.Menu Yang siti ingat adalah nasi goreng turki,ayam masak merah, 2 lagi hidangan lauk dan desert. Kami di adili oleh cheft ismail dan turut memeriahkan majlis pelakon jaafar Onn dan Rosnah Mat Aris. Hehe yang siti x bleh lupe adalah selesai pengadilan pertandingan kami diserbu oleh org ramai yg ingin merasa masakan peserta2.. huuhuu abis sume pingan mangkuk diangkut kesana-sini, siti dan kawan terpaksa berkejer-kejaran mencari semula barang2 kami kerana kebanyakan dipinjam dr Sekolah.

Baru-baru ni siti rajin mencuba resepi dari internet, selain mudah, banyak pilihan, jimat (xperlu beli buku resepi or majalah) yg palig best komen2 org ramai dan laporan masakan yang diberi membuat kita lebih faham dan Konfident nak mencuba sesuatu resepi baru. Kebanyakan resepi yang siti cube memang sedap dan menjadi. Antara laman yang menjadi feveret siti : http://www.myresipi.com , http://resepi.iluvislam.com ,http://iresepi.com

0 ulasan: