Ahad, 6 Jun 2010

Mengapa Susu Menganggu Saya??


Percaya tak , siti tak boleh minum susu dan produk tenusu??
Semuanya berpunca dari ini 'Lactose intolerance' yang bermaksud saya tak boleh digest makanan yang mengandungi lactose(gula yang ada dalam susu). Okey rasanya dalam badan tak cukup enzyme yang boleh digest lactose tu. Sebab tu setiap kali saya cube minum susu, even bau susu sahaja dah boleh buat saya loya. Ini bermula sejak saya bayi lagi, emak cerita siti hanya minum susu badan untuk beberapa bulan sahaja. So kecik-kecik saya hanya minum air Ribena atau milo yang dicampur gula shj.

BUT, bukan semua produk tenusu siti tak boleh makan. Siti still boleh makan yogurt , susu yogurt , susu chocolate atau susu berperisa, chocolate, sebab still ada enzym yg boleh cerna cuma tak banyak .So produk-produk tenusu yang mengandungi banyak lactosa seperti susu tepung,susu segar,cheese,butter&margerin. Bila siti cuba makan dia akan keluar balik, I Mean tak sempat makan pun rasa dah nk terkeluar.

Oleh itu siti memerlukan makanan yang mengandungi banyak kalsium untuk menggantikan susu. As all of you know , kalsium sangat pnting untuk pembinaan tulang dan gigi. Contohnya :

  • canned salmon with bones
  • sardines
  • collard greens
  • turnip greens
  • broccoli
  • tofu
The reasons i'am searching this ,siti ada problem dengan gigi.. maybe sebab tak cukup kalsium dalam badan ni.Lepas ni hari-hari kena banyakan makan makanan yg banyak kalsium.Ataupun maybe I need extra supplement yang akan membantu :P

Saya perlukan gigi yang sihat!!! huhuhuhu sungguh tensi dah dua hari pergi klinik gigi tutup ("_)


Perlu lebih disiplin, minum susu chocolate setiap hari ye Cik Siti Soleha (--_).

This Really help : Digestive Diseases

0 ulasan: